Dieta w okresie menopauzalnym

dieta w cukrzycy

Dieta w okresie menopauzalnym

Menopauza to okres naturalnego zakończenia cyklu menstruacyjnego. Zazwyczaj występuje między 46-56 rokiem życia.  Według TCM okres ten liczy się od 49 roku życia (cykle życiowe u kobiet zmieniają się co 7 lat, czyli  49-56 lat jest naturalnym czasem wystąpienia menopauzy). W tym czasie obniża się poziom żeńskiego hormonu płciowego–estrogenu, wytwarzanego głównie przez jajniki. U zdrowej kobiety zazwyczaj proces ten przebiega łagodnie i bez problemów. Jednak coraz częściej u wielu kobiet zauważa się wiele niekorzystnych objawów takich jak: uderzenia gorąca, depresja, bóle głowy, rozdrażnienie, bezsenność, skurcze nóg, skłonność do żylaków i krwawień, poty nocne. Odpowiedni styl życia, aktywność fizyczna oraz oczywiście dieta mogą znacząco wpłynąć  na dobre samopoczucie i kondycję kobiety w tym czasie.

Ale zacznijmy od początku czyli od okresu przedmenopauzalnego, który rozpoczyna się po 42 roku życia. Chińczycy twierdzą, że jest to szczególny okres, w którym przy odpowiednim postępowaniu, można się „odbudować” i cieszyć się doskonałym zdrowiem przez pozostałe okresy życia.

Jednak w tym czasie możliwości regeneracji ciała, jak też zdolność organizmu do samooczyszczania są coraz słabsze. Dlatego bardzo ważne jest, aby zwrócić uwagę na odpowiednią detoksykację organizmu. Oczywiście można postawić na odpowiednio przeprowadzane posty (u kobiet silnych i krzepkich) pod okiem specjalisty, ale można też włączyć do diety odpowiednie produkty, które będą wspierały ten proces. Tymi produktami między innymi są: fasola mung, fasola adzuki, wodorosty (spirulina/ chlorella), zielona herbata, nasiona łzawicy ogrodowej, biała rzodkiew, gorzki melon, grzyby, zarodki pszenne, proso, tofu, jęczmień, nasiona czarnego sezamu.

Na szczególną uwagę zasługują tzw. toniki esencji, a więc: orzechy włoskie, kasztany jadalne, kłącze kokoryczki wonnej, ziele epimedium, czy też sproszkowane rogi jelenia.

 

Pokarmy, które są niewskazane w okresie przedmenopauzalnym oraz menopauzy to:
  • wszelkiego rodzaju stymulatory – kawa, alkohol, zwłaszcza wysokoprocentowy, nalewki i czerwone wino (tak lubiane i często pite wieczorem przez kobiety nadmiernie zestresowane),
  • pikantne potrawy (w tym uważajcie na herbaty Yogi Tea, nawet zimą, a może nawet szczególnie zimą),
  •  nadmiar białka zwierzęcego (jednak nie może być go zbyt mało, ponieważ może pojawić się nadmierny apetyt na słodycze),
  • mięsa takie jak: jagnięcina, baranina, dziczyzna,
  • wszystkie mięsa niskiej jakości, szczególnie w postaci grillowanej,
  • palenie tytoniu.

Szczególnie niekorzystnie będą działały te pokarmy jadane lub pite wieczorem.

Jak powyżej można zauważyć, przeciwskazane pokarmy to te, które działają na organizm rozgrzewająco lub wysuszająco. Okres przedmenopauzalny i menopauzalny związany jest wg TCM z niedoborami Yin, czyli niedoborami płynów, nawilżenia, destrukcją tkanek. Zresztą objawy, które pojawiają się na ciele są też tego oznaką – suche włosy, siwiejące włosy, sucha skóra, skłonność do zmarszczek. Zatem działając żywnością terapeutycznie trzeba jadać pokarmy, które będą działały nawilżająco, kojąco, rozluźniająco, lekko ochładzająco.

Co ważne: posiłki należy komponować tak, aby śniadanie działało terapeutycznie, obiad – odżywczo, a kolacja detoksykująco – czyli bardzo lekka lub jej brak.

W przypadku leczenia dolegliwości związanych z menopauzą, oprócz powyższych pokarmów zalecanych i przeciwskazanych ważne są witaminy a wśród nich:

  • witamina E,
  • B-kompleks,
  • witamina A,
  • witamina C oraz
  • wapń.

Z powodu obniżonego wchłaniania wapnia, do którego dochodzi w pierwszych fazach menopauzy, należy uwzględnić czynniki dietetyczne, które maksymalnie zwiększą wchłanianie  tego minerału – czyli magnez, witamina D, K2 i E.

Niezwykle ważna jest witamina E (zarodki pszenne, olej z zarodków pszennych), która pobudza wydzielanie estrogenu. Jeżeli pomimo stosowania diety i innych zaleceń nadal obecne są uderzenia gorąca i inne nieprzyjemne dolegliwości, wówczas należy suplementować lub też zwiększyć suplementację witaminy E do 300 U.I. 3 x dziennie najlepiej w porze posiłków.

Kuracje ziołowe
  1. Bardzo pomocne są tez kuracje ziołowe. Wspomniany już w innych artykułach – arcydzięgiel chiński przynosi ulgę we wszystkich objawach menopauzy, nawet w bardzo poważnych przypadkach, rewelacyjnie reguluje niedobory hormonalne. Proszę jednak pamiętać, że nie jest wskazany dla kobiet z objawami gorąca, stanami zapalnymi, zaczerwienienia, biegunkach, obrzękach brzucha wywołanych przez nadmiar wilgoci i śluzu. Wystarczy przyjmować 500-700mg w postaci tabletek lub 1 szklankę wywaru 3-5x na tydzień.
  2. Inne korzystnie działające zioło to cenna przyprawa – szafran. Należy go przyjmować w bardzo małych ilościach 300mg to ok. 1/10 małej łyżeczki na dzień. Jest to cenna przyprawa szczególnie dla tych kobiet, u których menopauza wywołała silne uczucie rozdrażnienia. Aby zachować lecznicze właściwości nie należy go gotować a jedynie dodawać do ugotowanych potraw, kiedy są jeszcze gorące. Szafran można łączyć z arcydzięglem chińskim, wówczas zadziała dodatkowo efekt synergii tych ziół.
  3. Wspomagająco w tym okresie zadziałać może również aloes. Jest to świetne remedium odbudowujące Yin (ciało, tkanki, płyny), szczególnie na poziomie Wątroby i Nerek. Należy go przyjmować najlepiej w postaci miąższu 2 x dziennie po 2 łyżeczki wymieszane z wodą. Jednak nie będzie wskazany dla osób wychłodzonych z tendencją do biegunek.
  4. Jest jeszcze inny cenny pokarm stosowany w ziołolecznictwie chińskim w przypadku problemów z menopauzą – mleczko pszczele. O doskonałych właściwościach mleczka pszczelego można by napisać osobny artykuł, tutaj wspomnę jedynie, że jest to doskonałe remedium na wyżej opisane niedobory Yin i energii Qi, a szczególne właściwości przypisuje się wzmocnieniu układu hormonalnego i rozrodczego zarówno kobiet jak i mężczyzn. Ze względu na jego silne działanie jego dawka wynosi od 100-400mg dziennie.
  5. Można sobie też przygotować specjalną odżywkę wspierającą układ hormonalny. W tym celu należy uprażyć ekologiczne ziarna soi na suchej patelni, włożyć do słoja, a następnie zalać octem ryżowym w ilości takiej, aby pokrył ziarna. Tak przygotowaną miksturę należy odstawić na 2 tygodnie w ciemne i chłodne miejsce, w razie konieczności dolać octu. Po czym należy przyjmować po 1 łyżce tak spreparowanej soi codziennie rano, do śniadania.

 

Mam nadzieję, że powyższe zalecenia będą dla niektórych Pań pomocne.
W kolejnych częściach o tonikach i odżywkach na skórę i włosy oraz o problemach z menstruacjami.

 

Monika Dziemidowicz,  dietetyk, dietoterapeuta TCM

 

czytaj podobne:

II. Dieta a specyficzne zaburzenia miesiączkowania

 

 

Miło powitać Ciebie na mojej stronie.

Cieszę się, że masz podobne zainteresowania do mnie.

Jeżeli podobał Ci się mój artykuł i chciałbyś ich czytać więcej, postaw mi wirtualną kawę,

Bardzo dziękuję

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skontaktuj się ze mną

Ostatnio na Blogu