Lecznicze właściwości pożywienia – grochy, fasole, soczewice i inne strączki

lecznicze wlasciwosci pozywienia straczki

Lecznicze właściwości pożywienia

Grochy, fasole, soczewice i inne strączki – informacje ogólne

Rośliny strączkowe ze względu na wysoką zawartość białka, uważa się za pokarm, który częściowo zastępuje białko zwierzęce. I słusznie. Rośliny strączkowe zawierają nie tylko dużo białka, ale także sporo węglowodanów oraz tłuszcze. Są bogatym źródłem potasu, wapnia, żelaza oraz niektórych witamin z grupy B. Kiełki tych warzyw zawierają spore ilości witaminy C oraz enzymów trawiennych.

Białko roślin strączkowych może pomóc w uregulowaniu poziomu cukru we krwi, wody i innych czynników metabolizmu. Według medycyny chińskiej białko warzyw strączkowych pomaga we właściwym wzroście i rozwoju organizmu, a także pobudza aktywność seksualną. Wynika to z tego, że warzywa te ogólnie korzystnie działają na nerki i nadnercza. Ponadto przypisuje się im lecznicze właściwości w zależności od koloru np. czerwona soczewica, fasola adzuki – będzie korzystnie działała na Serce i Jelito Cienkie, żółta ciecierzyca, groch – Śledzionę i Żołądek, białe fasole tj. lima, jaś – Płuca, Skóra, Jelito Grube, czarna soczewica, czarna soja – Nerki i Pęcherz Moczowy, zielona fasola mung, groszek zielony  –Wątroba i Pęcherzyk Żółciowy.

Ogólnie przypisuje się im działanie moczopędne i wysuszające (stąd w przypadku odchudzania często łączona jest fasola adzuki z kaszą jęczmienną). A więc, ze wyjątkiem produktów sojowych, nie będą idealnym pokarmem dla osób szczupłych, słabych, wysuszonych i niedoborowych. Jeżeli jednak osoby te nie chcą rezygnować ze strączków w diecie powinni je łączyć lub komponować z olejami lub tłuszczami (przykładem może być tu humus).

Dodatkowo rośliny strączkowe będą odpowiedni dla osób nadmiarowych, otyłych, z objawami gorąca i/lub wilgoci. Dobrze sprawdzą się również w przypadku zakażeń Candidą albicans (poza soją, która nie będzie w tym wypadku wskazana).
Pomimo wielu korzystnych właściwości wiele osób źle trawi strączki. Czasem może być to spowodowane nieodpowiednim przyrządzeniem, niewłaściwym doborem roślin strączkowych lub tez nieodpowiednimi połączeniami.

Poniżej kilka wskazówek:
  1. Wszystkie strączki należy dokładnie przeżuwać.
  2. Nie należy podawać strączków dzieciom poniżej 18 miesiąca.
  3. Fasola adzuki, mung, soczewica, zielony groszek, fasola szparagowa – są najłatwiejsze do strawienia.
  4. Fasola nerkowata, navy, pinto, „czarne oczko”, ciecierzyca, czarna fasola – są trudne do strawienia i powinny być spożywane okazjonalnie.
  5. Soja i czarna są najtrudniejsze do strawienia, ale produkty sojowe (tj. tempeh, mleko sojowe, tofu) są lekko strawne. Należy jednak pamiętać, że spożywanie tych pokarmów w nadmiarze może osłabić funkcje nerek i nadnerczy oraz może osłabić trawienie.
  6. Rośliny strączkowe najlepiej jest zestawiać z warzywami zielonymi i warzywami nie skrobiowymi. Zestawianie strączków ze zbożami lub owocami może spowodować wzdęcia i zaburzenia trawienia.
  7. Strączki należy solić pod koniec gotowania. Dodatek soli na początku spowoduje, że będą twarde.
  8. Do gotowania można dodać kminek lub nasiona kopru włoskiego aby uniknąć wzdęć i gazów.
  9. Przed gotowaniem strączki należy moczyć 12 godzin. wodę trzeba wymienić kilkukrotnie i nie gotować w tej samej wodzie.
  10. W czasie gotowania strączków należy zbierać pianę z gotujących się warzyw. Początkowo należy gotować bez przykrycia.
  11. Pod koniec gotowania do gotujących się strączków można dodać trochę octu jabłkowego lub ryżowego – połączenie to powoduje, ze strączki szybciej stają się miękkie oraz białko i związki zawarte w tych warzywach stają się lżej strawne.
  12. Do różnych strączków powinny być dodawane odpowiednie przyprawy, i tak:- kolendra, kminek, imbir – do soczewicy, fasoli mung, czarnej, adzuki; szałwia, tymianek, oregano – do czarnej fasoli, pinto, nerkowatej, soczewicy; koper, bazylia – do soczewicy, ciecierzycy, grochu łuskanego; mięta, czosnek – do ciecierzycy, soczewicy.
Mam nadzieję, że powyższe informacje Wam pomogą i przyczynią się do częstszego spożywania roślin strączkowych.

 

Monika Dziemidowicz, dietetyk, dietoterapeuta TCM

Miło powitać Ciebie na mojej stronie.

Cieszę się, że masz podobne zainteresowania do mnie.

Jeżeli podobał Ci się mój artykuł i chciałbyś ich czytać więcej, postaw mi wirtualną kawę,

Bardzo dziękuję

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skontaktuj się ze mną

Ostatnio na Blogu