Lecznicze właściwości pożywienia – CZOSNEK

dieta a czosnek

Lecznicze właściwości pożywienia

CZOSNEK

– to najostrzejsze warzywo z rodziny cebulowatych. Ma smak ostry, termicznie gorący. Wspiera wytwarzanie ciepła, tym samym uruchamia energię w organizmie.  Działa na popularnego wirusa grypy, jak też i innych wirusów, ameby i innych mikroorganizmów związanych z chorobami zwyrodnieniowymi. Pomaga w pozbyciu się pasożytów, drożdżowców w tym Candida albicans, bakterii chorobotwórczych, wspomaga rozwój korzystnej flory bakteryjnej. Pomaga w usuwaniu metali ciężkich (takich jak kadm i rtęć), ułatwia metabolizm białek. Oczyszcza również naczynia krwionośne, jak też pobudza ogólne krążenie krwi. Działa napotnie, usuwając zimno z organizmu. Przeciwdziała zastojom pożywienia w przewodzie pokarmowym.
Jest stosowany w leczeniu boleriozy, czerwonki, oskrzelowego zapalenia płuc, gruźlicy, astmy, kataru siennego, infekcji wrzodowych, kurzajek.

Aby złagodzić ostrą naturę czosnku można przygotować z niego olejek:  rozgnieść kilka ząbków czosnku i namoczyć go w 100ml oliwy przez 3 dni, następnie należy odsączyć  olejek przez bawełnianą ściereczkę. Czosnek można też ugotować na parze lub upiec. Jest wówczas łagodniejszy ale też traci na swojej mocy działania.

Sposób zastosowania czosnku w niektórych schorzeniach:
  • Przy zwykłym przeziębieniu, bólach gardła oraz bólach głowy i zatok należy 1 ząbek czosnku trzymać przez 10 minut w ustach następnie należy go zjeść.
  • By zapobiec ukąszeniu komarów wystarczy zjadać 1 ząbek czosnku dziennie.
  • W przypadku grzybicy stóp – należy użyć czosnku granulowanego, posypać nim wilgotne stopy, wetrzeć w nie a następnie poczekać aż wyschnie i włożyć skarpetki. Metoda ta jest bardzo skuteczna.
  • Najmniejsza skuteczna lecznicza dawka czosnku to 1/3 ząbka 3xdziennie. Maksymalna dzienna dawka to 5 ząbków ale jedzona tylko wraz z posiłkami oraz z termicznie chłodnymi produktami.

Uwaga:

czosnek nie powinien być spożywany przez osoby z oznakami gorąca (tzn. rumieńce na twarzy, zaczerwienienie oczu, uczucie gorąca, nietolerancja gorąca, ropiejące owrzodzenia oraz duże pragnienie) lub też u osób niedoborowych z tzw. niedoborem płynów (suche usta, uderzenia gorąca, nocne poty, częste ale małe pragnienie, jasnoczerwone policzki, suchość oczu,). Ostrożnie należy stosować też długość terapii czosnkowych, ponieważ zbyt duże i częste spożywanie czosnku może uszkodzić żołądek, pęcherzyk żółciowy i wątrobę.

Monika Dziemidowicz, dietetyk, dietoterapeuta TCM