Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem

Dieta przy nadciśnieniu i w chorobach krążenia

Dieta przy nadciśnieniu i w chorobach krążeniaProwadzona przeze mnie Poradnia Dietetyczna ekoDietetyk w Warszawie pomaga także osobom z nadciśnieniem oraz chorobami krążenia.

Zacznijmy od podstaw. Nadciśnienie to choroba, która statystycznie dotyka co trzecią kobietę i co drugiego mężczyznę w średnim wieku. Chorzy często nie zdają sobie sprawy ze swojego stanu zdrowia. Dzieje się tak, ponieważ nadciśnienie tętnicze, mimo że jest niezwykle groźne,  to jest zupełnie bezbolesne. Często nie daje żadnych objawów, a pacjenci przez lata nie odczuwają żadnych negatywnych skutków schorzenia. Jest to tym bardziej niebezpieczne, że długo nieleczone nadciśnienie może powodować i przyspieszać rozwój wielu ciężkich chorób. Należy tu wymienić choćby: miażdżycę, udar mózgu, zawał serca, niewydolność nerek i uszkodzenie wzroku.

Oprócz farmakologicznych metod obniżania ciśnienia, w lżejszych przypadkach warto jest zacząć od odpowiednio skomponowanej diety. Tym zajmuję się w mojej Poradni Dietetycznej w Warszawie.

Zbilansowana dieta pod okiem dobrego dietetyka w Warszawie

Wieloletnie badania udowodniły, że odpowiednio ułożona i zbilansowana dieta, uwzględniająca pewne grupy pokarmów, a wykluczająca inne, jest w stanie skutecznie i trwale unormować ciśnienie krwi.
Warto wiedzieć, iż najbardziej negatywny wpływ na wzrost ciśnienia tętniczego mają potrawy tłuste i z nadmiarem soli.

Natomiast warzywa i owoce, dzięki bogactwu witaminy C, potasu i wapnia, mają zbawienny wpływ na spadek i unormowanie ciśnienia krwi. Również czosnek znajduje się na liście produktów wskazanych dla osób borykających się z nadciśnieniem tętniczym krwi i chorobami krążenia. Jak Państwo widzą, zbilansowana i optymalna dieta może okazać się w tych przypadkach zbawienna. Z przyjemnością doradzę, w jaki sposób uporać się z tym uciążliwym w codziennym życiu i niebezpiecznym schorzeniem.

Wiele osób cierpiących na nadciśnienie boi się uprawiania sportu. Panuje mylne przekonanie, że każda aktywność fizyczna powoduje nadmierny wzrost ciśnienia krwi. Oczywiście jest w tym stwierdzeniu nieco prawdy –  dla osoby cierpiącej na nadciśnienie nie będą korzystne bardzo ciężkie i wyczerpujące ćwiczenia, opierające się o statyczne obciążenie mięśni. Jednak lekkie ćwiczenia wytrzymałościowe, takie jak na przykład marsze, spacery, nieforsowne bieganie, lekkie narciarstwo biegowe, pływanie czy jazda na łyżwach, rowerze czy rolkach, będą jak najbardziej wskazane. Ważne jest, żeby intensywność ćwiczeń zwiększana była stopniowo. Odradza się jednak takich sportów jaki zapasy, kulturystyka czy podnoszenie ciężarów. Wskazane jest również, aby chory był pod stałą opieką specjalisty, niezależnie od wdrożonej diety prowadzonej pod okiem doświadczonego dietetyka i sportu, jaki uprawia.

W swojej praktyce od lat z powodzeniem wprowadzam do menu moich pacjentów dietę, jako element wspomagający obniżanie ciśnienia krwi. Jest to możliwe nie tylko dzięki zmianie przyzwyczajeń żywieniowych, ale również – w kolejnych etapach naszych cyklicznych spotkań – dzięki zastosowaniu wiedzy i mądrości tradycyjnej medycyny chińskiej. Łącząc nowoczesność współczesnej dietetyki i medycyny z osiągnięciami oraz tradycją Dalekiego Wschodu, możliwe jest osiąganie doskonałych efektów w leczeniu nadciśnienia.

Kilka słów o diecie

O czym powinien pamiętać chory na nadciśnienie? Przede wszystkim – aby w diecie nie zabrakło wapnia, potasu oraz magnezu. Dodatkowo, rzeczą niezwykle istotną jest ograniczenie soli w spożywanych produktach. To ona zatrzymuje wodę w organizmie i przyczynia się do pogorszenia pracy nerek. Często zapominamy, że mocno przetworzone produkty dostępne w sklepie obfitują w sól. Wydaje nam się, że przygotowywane przez nas potrawy nie są nadmiernie przesolone, więc nie przekraczamy dziennej normy spożycia. Dla przykładu 5 g śledzia typu matias zawiera aż 100 mg sodu, tyle samo sodu znajdziemy również w 25 g zupy pomidorowej z puszki, 25 g groszku z puszki, 10 g salami, 10 g sera brie oraz w zaledwie jednym kęsie hamburgera! Dla osób cierpiących na nadciśnienie ważne jest też wzbogacenie diety w morskie ryby, które zadbają o obecność dobrych tłuszczów w organizmie. Jednocześnie z menu należy wykluczyć bardzo tłuste pokarmy bogate w tłuszcze zwierzęce. Mogą być one zastąpione na przykład tłuszczami roślinnymi, takimi jak oliwa z oliwek. Warto też ograniczyć dzienne spożycie kawy, która nie tylko podnosi ciśnienie, ale też wypłukuje potas z krwi oraz ograniczyć spożycie alkoholu i całkowicie wyeliminować papierosy.

Przygotowana przeze mnie dieta będzie także dostosowana do tak zwanej konstytucji organizmu, zgodnie z wszelkimi zaleceniami oraz diagnozą według medycyny chińskiej. Bazując na powyższym, jeśli okaże się, iż mój Klient jest typem “gorącym”, w skomponowanej diecie uwzględnię dla niego produkty termiczne - chłodniejsze. Ich zadaniem będzie też zrównoważenie tej osoby.

Zachęcam do współpracy ze mną, przygotuję jadłospis i dietę „uszytą na miarę” Państwa potrzeb. Z moją pomocą dieta obniżająca ciśnienie zostanie skomponowana nie dość, że zdrowo, to jeszcze smacznie!

Jeśli w ostatnim czasie wykonałeś badania, zabierz ze sobą ich wyniki. Jeśli nie, podczas pierwszego spotkania ustalimy, które z nich będą pomocne przy ocenie stanu Twojego zdrowia. Poniżej przedstawiam listę zalecanych badań: Zapraszam do Poradni Dietetycznej ekoDietetyk w Warszawie.
 

Skontakuj się z nami

Poradnia dietetyczna Warszawa Wola ekoDiETETYK

ul. Eustachego Tyszkiewicza 21
(budynek firmy Isolution)
01-157 Warszawa Wola