Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem

SMAKI POŻYWIENIA - cz. III

SMAK SŁODKI -  przypisany do późnego lata; pomaga kierować energię w górę, głównie spotykany w pożywieniu ogrzewającym. To smak harmonizujący, rozluźniający, o działaniu spowalniającym. Słodkie pożywienie wzmacnia tkanki i płyny ciała, dlatego wzmacnia osoby szczupłe, suche, niedożywione, niedoborowe. Jednak jest to smak, który w określonych ilościach powinien być spożywany przez wszystkich, ponieważ nie jest możliwe funkcjonowanie bez tego smaku.
Smak ten przypisany jest do Śledziony-Trzustki i Żołądka, wzmacnia i tonizuje te narządy, ale również zadziała korzystnie na Wątrobę i emocje z nią związane - gniew, niecierpliwość, zazdrość (więcej na temat emocji i Wątroby: http://ekodietetyk.pl/dieta-a-emocje-wg-tcm-zlosc-watroby-6 ), równie efektywnie na suchość Płuc a także wpływa korzystnie na Serce i umysł.

Smak słodki jest wskazany podczas każdego posiłku, ponieważ do smaku tego przypisane są wszystkie zboża (jednak amarantus, komosa ryżowa, żyto mają dużą przewagę smaku gorzkiego), wszystkie rośliny strączkowe (fasole, groch, soczewice), niektóre warzywa (np. ziemniaki, marchew, buraki),  owoce (np. brzoskwinie, czereśnie, figi, gruszki etc.) oraz większość mięs i nabiału uważa się za produkty słodkie. Jednakże wśród mięs (i innych pokarmów) wyróżnia się dodatkowe smaki (np. kurczak słodki -ostry, wieprzowina słodko-słona).  Jednak produkty te nie mogą być jadane w nadmiarze. Wg TCM spożywanie smaku słodkiego w dużych ilościach może osłabić Nerki, kości, Śledzionę-Trzustkę, powodować otyłość, obrzęki, guzy, wypadanie włosów.

Zastosowanie:  Smak słodki powinien być stosowany podczas każdego poisłku i każdej pory roku. Odgrywa zasadniczą rolę w większości tradycyjnych diet, ponieważ rozluźnia ciało, nerwy i mózg, energetyzuje organizm. Smak ten jest stosowany w celu złagodzenia gorzkich pokarmów. Można stosować go w przypadku osób zimnych i niedoborowych (mięsa, zboża, warzywa) ale również osób nadmiarowych (warzywa,strączki, zboża).

Uwaga: osoby z nadwagą, nadmierną ilością śluzu, z oznakami wilgoci, powinny jadać smak słodki (w postaci węglowodanów złożonych, nabiału)  w niewielkich ilościach. Dokładnie przeżuwanie węglowodanów spowoduje, że będą one mniej śluzotwórcze.

*Jeszcze mała dygresja odnośnie miodu – pomimo iż wydaje się słodki, miód surowy w organizmie po strawieniu działa jak smak ostry – osusza stany związane z wilgocią i śluzem. Miód podgrzany działa nawilżająco, podobnie jak inne skoncentrowane substancje słodzące.
 

Skontakuj się z nami

Poradnia dietetyczna Warszawa Wola ekoDiETETYK

ul. Eustachego Tyszkiewicza 21
(budynek firmy Isolution)
01-157 Warszawa Wola