Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem

Owoce. Jeść czy nie jeść?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie. Sezon właśnie się rozpoczął, na straganach coraz więcej owoców, ale coraz częściej pojawiają się informacje o szkodliwości cukru, w tym cukrów w owocach. Zatem nasuwa się pytanie – jeść owoce, czy nie jeść ?
        Zapewne ilu dietetyków i terapeutów tyle różnych odpowiedzi. Oczywiście każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie, ale moim skromnym zdaniem odpowiedź jest prosta –jeść! Dlaczego? Poniżej postaram się odpowiedzieć.

       Jest wiele diet, które przewidują odstawienie owoców ze względu na znajdujący się w nich cukier - fruktozę.  I rzeczywiście - czystej fruktozie, jak też syropowi glukozowo-fruktozowemu, przypisuje się negatywne działanie jak chociażby: wzrost masy ciała, pogorszenie funkcji wątroby czy podwyższone ciśnienie krwi.  Należy jednak pamiętać, że w owocach owa fruktoza występuje w obecności błonnika, przeciwutleniaczy oraz składników odżywczych, które niwelują jej szkodliwe działanie.  Sytuacja może się znacząco zmienić, kiedy zamiast zjadać cały owoc pijemy wyciskany sok z owoców. Pozbawiając owoc błonnika i substancji towarzyszących uzyskujemy praktycznie wodę z fruktozą. Większość dietetyków wie o tym od dawna, a aktualnie zmieniane są zalecenia żywieniowe chociażby przez takie instytucje jak American Academy of Pedietrics, gdzie zaleca się np. aby dzieci do pierwszego roku życia nie spożywały soków owocowych wcale, dzieci od 1-3 lat mogą zaledwie 120ml / dobę, dzieci od 4- 6 – 180ml, a starsze - maksymalnie 1 szklankę dziennie.

       Natomiast jeżeli chodzi o owoce pamiętajmy, że są bogatym źródłem przeciwutleniaczy. Eksperci w USDA ustanowili jednostkę do pomiaru zdolności  pochłaniania wolnych rodników o nazwie ORAC. Sugerują, że należy zwiększyć dzienne spożycie od 3 000 do 5 000 jednostek ORAC, by mieć znaczący wpływ na pojemność antyoksydacyjną osocza i tkanek. Jak to wygląda w przeliczeniu na 100g owoców? Otóż – np. 100 g mangostanu to 24 000 ORAC, 100g bzu czarnego – 14 697 ORAC, 100g czarnych jagód -13 427ORAC, 100g granatu - 10 500 ORAC, 100g malin - 6 058 ORAC, 100g jeżyn - 5 349ORAC, a 100g gruszek - 2 934 ORAC*. Jak widać powyżej, już małe porcje owoców są w stanie uchronić nas od negatywnego wpływu wolnych rodników. Zatem fruktoza fruktozą, ale pamiętajmy o potencjale antyoksydacyjnym owoców i jedzmy je, w odpowiednich porcjach każdego dnia. 

       Z punktu widzenia Medycyny Chińskiej natomiast w większości owoce są termicznie chłodne lub neutralne, są również alkalizujące, oczyszczające i nawilżające. Uważa się, że są środkiem leczniczym dla osób rozgrzanych, zestresowanych, uprawiających dużo aktywności fizycznej, łagodzą również skutki upałów. Jedzone w nadmiarze niestety mogą przyczynić się do powstania nadmiernej wilgoci w organizmie, w tym rozrostu drożdżaków.
Poniżej podaję kilka ciekawych informacji na temat owoców:

  • Organizm lepiej funkcjonuje na owocach sezonowych i regionalnych;
  • W sezonie zimowym powinny być jadane owoce jesienne, które można przechowywać (np. jabłka) niż owoce z innych stref klimatycznych;
  • Gdy z owoców robi się sok, wówczas właściwości wychładzające i oczyszczające są jeszcze większe niż samego owocu; miąższ i skórka są termicznie cieplejsze;
  • Jeżeli decydujemy się na picie soków owocowych – należy je pić 2-3 godziny po posiłku lub 1 godzinę przed posiłkiem;
  • Popijanie soków owocowych pomiędzy posiłkami przyczynia się do osłabienia organizmu, utraty apetytu, zwiększonej irytacji;
  • Owoce najlepiej jadać osobno, poza kilkoma wyjątkami – można je łączyć z sałatą, fasolą adzuki i selerem naciowym. Niektóre kwaśne owoce natomiast można łączyć z orzechami, nasionami i niektórymi produktami białkowymi (np. indyk z żurawiną, kaczka z jabłkiem, jogurt z truskawkami);
  • Owoców nie należy łączyć z mlekiem słodkim;
  • W przypadku wychłodzenia organizmu lepiej sprawdzą się owoce pieczone, suszone lub gotowane;
  • Dawkowanie owoców - ogólnie przyjmuje się, że jeden posiłek może być złożony tylko z owoców (np. drugie śniadanie/ podwieczorek) w ilości 200-250g, wyjątek może stanowić spożywanie owoców podczas gorącego lata, kiedy to organizm domaga się większej porcji owoców.
     

 
*) wartości  potencjału antyoksydacyjnego wybranych owoców dostępnych  w  Polsce - na podstawie danych publikowanych przez US Department of Agriculture
 

Skontakuj się z nami

Poradnia dietetyczna ekoDiETETYK

ul. Eustachego Tyszkiewicza 21
(budynek firmy Isolution)
01-157 Warszawa Wola