Celiakia

Celiakia jest bardzo poważną chorobą i dotyczy 1-3% populacji. Jedynym, znanym do tej pory sposobem na jej leczenie jest dieta bezglutenowa.
dieta nietolerancja pokarmowa na gluten

Celiakia - czym jest choroba trzewna?

Celiakia – to choroba, która została zdiagnozowana już przez Hipokratesa. Jest to tzw. choroba trzewna, która destrukcyjnie wpływa na jelito cienkie, zaburzając wchłanianie składników odżywczych. Osoby chorujące na tę chorobę mocno uwrażliwieni są na gluten – czyli białko zawarte w pszenicy, życie i jęczmieniu.

Osoby chore na celiakię nie mogą mieć żadnego kontaktu z tym białkiem, ponieważ uszkadza i niszczy ono kosmki jelitowe. Kosmki jelitowe odpowiadają za wchłanianie składników odżywczych ze światła jelita do krwioobiegu. uszkodzenie kosmków jelitowych powoduje, że człowiek staje się niedożywiony, bez względu na to ile spożywa pokarmów.

Celiakia - objawy:

Celiakia może mieć wiele różnych objawów, min.:

chudnięcie

zmęczenie

duszności

wymioty

bóle brzucha

wzdęcia

biegunka

owrzodzenia jamy ustnej

opryszczkowe zapalenie skóry

anemia

depresja

osteoporoza

osłabienie mięśni

bóle kości

niepłodność

Celiakia jest trudna do zdiagnozowania, ze względu na różnorodność objawów.
bol brzucha
testy na celiakie

Testy wykrywające celiakię

Obecnie dostępne są testy z kropli krwi umożliwiające rozpoznanie Celiakii oraz monitorujące przebieg Celiakii.

Procedura obejmuje pobranie próbki krwi do kapilary i wkropienie jej na panel testowy z rozcieńczalnikiem. Po 10 minutach test wskazuje wynik mówiący o obecności przeciwciał IgA, IgG lub IgM przeciwko transglutaminazie tkankowej (Celiakia Rozpoznawczy) lub przeciwciał IgA przeciwko transglutaminazie i przeciwko gliadynie.

Cena testu wykrywającego Celiakię – 140 zł

Potrzebujesz pomocy dietetyka?

Chętnie Ci pomogę, dopasowując odpowiedni dla Ciebie jadłospis, oparty na badaniach i Twoich preferencjach.