Celiakia

Czym jest choroba trzewna?

Celiakia - to choroba, która została zdiagnozowana już przez Hipokratesa. Jest to tzw. choroba trzewna, która destrukcyjnie wpływa na jelito cienkie, zaburzając wchłanianie składników odżywczych. Osoby chorujące na tę chorobę mocno uwrażliwieni są na gluten -  czyli białko zawarte w pszenicy, życie i jęczmieniu. osoby chore na celiakię nie mogą mieć żadnego kontaktu z tym białkiem, ponieważ uszkadza i niszczy ono kosmki jelitowe. Kosmki jelitowe odpowiadają za wchłanianie składników odżywczych ze światła jelita do krwioobiegu. uszkodzenie kosmków jelitowych powoduje, że człowiek staje się niedożywiony, bez względu na to ile spożywa pokarmów. Celiakia jest bardzo poważną chorobą i dotyczy 1-3% populacji. Jedynym, znanym do tej pory sposobem na jej leczenie jest dieta bezglutenowa.

Celiakia - objawy:

Celiakia może mieć wiele różnych objawów, min.:

chudnięcie, zmęczenie, duszności, wymioty, bóle brzucha, wzdęcia, biegunka, owrzodzenia jamy ustnej, opryszczkowe zapalenie skóry, anemia, depresja, osteoporoza, osłabienie mięśni, bóle kość, niepłodność.

Celiakia jest trudna do zdiagnozowania, ze wzgledu na różnorodność objawów.

Testy wykrywające celiakię

Obecnie dostępne są testy z kropli krwi  umożliwiające rozpoznanie Celiakii oraz monitorujące przebieg Celiakii.

Procedura obejmuje pobranie próbki krwi do kapilary i wkropienie jej na panel testowy z rozcieńczalnikiem. Po 10 minutach test wskazuje wynik mówiący o obecności przeciwciał IgA, IgG lub IgM przeciwko transglutaminazie tkankowej (Celiakia Rozpoznawczy) lub przeciwciał IgA przeciwko transglutaminazie i przeciwko gliadynie.

Cena testu - 140 zł

Skontakuj się z nami